Dag 11, 12, 13, 14 & 15 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantalle Timmer - WaarBenJij.nu Dag 11, 12, 13, 14 & 15 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantalle Timmer - WaarBenJij.nu

Dag 11, 12, 13, 14 & 15

Door: Chantalle

Blijf op de hoogte en volg Chantalle

25 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi Allemaal,

Dit reisverslag heeft even op zich laten wachten door een technische fout op deze website.. maar hij is er!Wat vliegen de dagen hier toch voorbij! Het is hier wel fantastisch en ik begin mij nu echt thuis te voelen.

Na mijn stagedag van dinsdag viel het mij een beetje tegen. Thuis heb ik even lekker met Sarah bijgekletst en ze liet mij inzien dat ik veel te veel weel bereiken en te hoge eisen stel (de eisen die in Nederland normaal zijn hoor ;-)). Ik wil bijvoorbeeld én instructie geven (wat ze hier niet doen), én rondlopen door de klas (wat geen leerkracht hier doet volgens mij), én kinderen extra instructie geven, én ik wil dat het rustig is in de klas, én dat iedereen werkt, én dat ze stil zijn als ik in mijn handen klap én een beloningssysteem invoeren én, én, én. Als dat allemaal lukt ben ik tevreden met mijn stagedag. Sarah liet mij inzien dat ik kleinere doelen voor mijzelf moet stellen (omdat niet alles in één keer kan) én daar van moet genieten als het lukt. En vandaag (woensdag) was dat ook zo! Ik heb echt genoten van deze stagedag en het was echt leuk met de kinderen. Ik zag dát jongetje van plezier in zijn handen klappen die tot nu toe nog niets had durven zeggen, en ik zag de kinderen genieten van de spelletjes die we deden als ze hun 'bloemetje' vol hadden. Vandaag heb ik ook de hele dag lesgegeven, behalve de rekenles want die gaf een Surinaamse student. Tot nu toe had ik nog niets van de leerkracht gehoord, over wat ze van mijn lessen vond. Dus dat heb ik maar eens gevraagd. Ze vond het prima, de kinderen waren 'lekker rustig', was alles wat ze zei. haha.

Woensdag avond ben ik weer lekker gaan hardlopen in de cultuurtuin. Weer een stukje sneller als de vorige keer, nu 17.30 min over 3,5 km. Best goed in deze hitte! 's avonds was ik voor het eerst eigenlijk een avond alleen thuis. Na lekker leven te skypen wilde ik gaan douchen. Maar voordat ik dat deed heb ik de woonkamer en mijn kamer even gespoten met insecten middel, om de muggen te verjagen. Dan mag je een kwartier niet in de kamer komen. Toen ik vervolgens de douche opendeed schrok ik héél erg! Er zat een 10cm lange, zandkleurige, Gekko in de douche! En rennen dat hij deed! Altijd fijn, zoiets als je alleen thuis bent. Ik ben gauw mijn camera gaan halen en... jahoor, weg was hij! Toen durfde ik natuurlijk helemaal niet meer te douchen, want hij kon overal zitten. Uiteindelijk zag ik een paar pootjes en een koppie boven het diefijzer van het doucheraam vandaan komen. Als held op sokken ben ik toch maar gaan douchen. Op dit moment (4 dagen later) hebben wij heb nog steeds niet te pakken gekregen, hij zit nu op het diefijzer in de wc. Tips zijn welkom!

Donderdag was het Chinees Nieuwjaar, een vrije dag in hier in Suriname. We hebben heerlijk ons eerste dagje 'niets' gedaan. Het was een erg warme dag (rond de 35 graden en zon) en hebben alleen wat aan ons onderzoek voorstel gedaan. Daarna hebben we nog wat foto's gemaakt bij ons voor in de tuin aan het water. Ik zal er een paar toevoegen om jullie jaloers te maken ;-).

Vrijdag waren wij ook vrij, ik ben namelijk elke vrijdag vrij en loop in principe van maandag tot donderdag stage, dan kan ik op vrijdag (is de bedoeling) wat aan school doen. Deze vrijdag zijn we met Iris (van de Marnix) naar de vreemdelingen dienst geweest. Sarah en Iris wilden liever met de taxi, maar ik heb ze overgehaald om te fietsen. Het was prima te doen want het was niet zo'n warme dag. We moesten alleen wel over de snelweg fietsen (een andere weg is er niet), maar we hebben ook voor het eerst hier fietspaden gezien! haha. Het was zo'n 10 km heen en 10 km terug fietsen. Bij de vreemdelingen dienst moesten we ons melden met onze toeristen kaart, dat is gelukt, we mogen blijven tot 26 april. Iets waar Nick niet zo blij mee was, haha. We kwamen daar ook nog 3 Belgische meiden tegen, zij gaven ons een telefoonnummer van iemand die goedkoop trips organiseert, een Belg. We hebben voor maandag een afspraak met hem. Daarna zijn we met Iris even wat gaan drinken bij Zus & Zo, en hebben we maar meteen geluncht. Toen begon een tropische regenbui los te barsten dus hebben we maar even gewacht met naar huis gaan. 's avonds heb ik weer hardgelopen in de cultuurtuin, dit keer weer een nieuw record: 16.30 min over 3,5 km.

Zaterdag gingen we voor het eerst op trip, naar Peperpot! Hoewel je hier met een gids heen kan (kost rond de 40 euro), zijn wij samen met Iris (van geneeskunde) en haar huisgenoten naar Peperpot gegaan op de fiets. Daarbij moesten we overvaren, erg leuk. Eenmaal in Peperpot was het heel erg mooi! Alleen naar de natuur (een jungle) keken wij al onze ogen uit. We hebben heel veel hagedissen gezien, van heel dichtbij. Ook hebben we echt heel veel apen zien voorbij trekken, echt gaaf! Daar heb ik mooie filmpjes en foto's van, eens kijken of ik ze kan toevoegen aan dit reisverslag. Ook heb ik van heel dichtbij toen ik samen met Iris (een huisgenoot van Iris, volgen jullie het nog?) aan het schuilen was voor de regen een Agouti gezien, wat een mooi beest zeg! Ik heb er een filmpje van maar van Iris krijg ik nog een mooie foto, we hadden de taken verdeeld ;-). Dit was echt een onwijs leuke dag! Daarna zijn we weer naar de boot gefietst en overgevaren. Het overvaren was dit keer minder een pretje, want de boot ging zo hard heen en weer, dat ik dacht dat we om zouden slaan. Gelukkig hebben we het overleeft! Eenmaal thuis waren we wel erg moe (en vies) van de 22 km fietsen en 8 km lopen door het park ongeveer, dus we zijn optijd naar bed gegaan. Ohja, we hebben 35 euro bespaard, want wij hebben maar 5 euro p.p. hoeven uitgeven voor deze trip :-).

Wat leuk om te zien dat mijn reisverslagen nog zo veel worden gelezen. Ik twijfel er niet over om hier te blijven hoor ;-), hoewel het allemaal heel mooi klinkt zijn er hier ook een stuk minder mooie dingen, in het onderwijs en in de omgeving. Ik kom in Mei weer lekker naar huis, (met héél veel waardering voor het Nederlandse onderwijs) maar tot die tijd... geniet ik hier van alle mooie (en kleine) dingen!

Liefs,
Chantalle

  • 25 Februari 2015 - 16:52

    Els:

    Lieve Chantalle, wat een heerlijke verhalen. Leuk ook dat je zoveel leuke mensen ontmoet waar je dingen mee samen kunt doen. Geniet lekker van de warmte. Hier lijkt het meer op herfst, met een lentetintje in de tuinen en af en toe heel even de zon.... Ben best jaloers..... Haha. Gr. Els

  • 25 Februari 2015 - 19:06

    Gery:

    Hoi,
    Wat lees ik nu, nog steeds die hoge lat?
    Denk eraan, tropisch leven, tropisch denken , maar ook tropisch lesgeven.
    Geweldig dat je zo geniet!
    Groetjes Gery

  • 25 Februari 2015 - 21:28

    Jannet:

    Ha Chantalle, je net persoonlijk gesproken en beloofd al je verslagen te lezen. Dit heb ik zojuist gedaan :-) Veel wist ik inmiddels door je verhalen, maar ik vind de verslagen leuk om te lezen en zo krijgen wij mee wat je allemaal meemaakt. Super gaaf! Blijf lekker jezelf. Geniet van alles om je heen. Liefs, Jannet

  • 26 Februari 2015 - 14:58

    Bernadette:

    Hee Chantalle,

    Wat leuk dat je ook in Suriname zit, heerlijk herkenbaar! Ik zag je berichtje onder mijn reisverslagen en las dat je ook op de Richenel Slooteschool stage loopt. Als je wil, kunnen we wel een keer ervaringen uitwisselen hierover. Wat jij schrijft, is erg herkenbaar voor me :)

    Groetjes en geniet van je tijd in het prachtige SU!

    Bernadette
    bernadettevv@hotmail.com (is beter om via de mail ervaringen uit te wisselen dan zo op internet ;) )

  • 26 Februari 2015 - 23:46

    Klaas En Maud :

    Hoi Chantalle

    Geniet lekker van alle mooie en nieuwe dingen. De tijd gaat toch nog snel als ik zo lees.
    Neem veel foto's en daarna nog nagenieten bij het maken van een fotoalbum. Dit zal veel tijd kosten!!
    Maar herinneringen ophalen is erg leuk.

  • 02 Maart 2015 - 16:07

    Joke:

    leuk Chantalle; alle verhalen en ook goed om tussen de regels door te lezen dat het in ons kikkerlandje best wel goed gaat. ga je waarderen hè.
    Geniet vooral, een ervaring die je niet meer kwijt raakt maar rijker maakt.
    Liefs, Joke

  • 02 Maart 2015 - 22:16

    Nicky:

    Dag chantalle,

    Leuk om je verhalen te lezen. Blijf vooral schrijven;)!

    Liefs,
    Nicky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantalle

Van 7 februari tot 26 april loop ik stage in Suriname. Op 26 april vertrekken we naar Curacao om daar nog 10 dagen vakantie te vieren. Via deze blog hou ik jullie op de hoogte van onze avonturen.

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 8376

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 26 April 2015

Stage in Suriname!

Landen bezocht: