Dag 6, 7, 8, 9 & 10 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantalle Timmer - WaarBenJij.nu Dag 6, 7, 8, 9 & 10 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantalle Timmer - WaarBenJij.nu

Dag 6, 7, 8, 9 & 10

Door: Chantalle

Blijf op de hoogte en volg Chantalle

18 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi Allemaal,

Wat leuk om te zien dat mijn reisverslagen veel worden gelezen en bedankt voor de leuke berichtjes!

Vrijdagavond zijn we nog naar 't Vat gegaan, daar bleek Salsa te worden gedanst, wat was dat leuk om te zien zeg! Ik wou dat ik het zo goed kon.

Zaterdag (dag 7)
Zaterdagochtend zijn we met Iris (een geneeskundestudent die we hier hebben ontmoet) naar de centrale markt gegaan. De vorige keer was het er zo druk (vooral mannen) dat Sarah en ik er samen niet naar binnen durfden te gaan. Maar nu was het rustiger en zijn we wel naar binnen gegaan. Het was leuk om een keer te zien! Maar het gebouw is oud. Er zijn veel kraampjes met groenten, vis (die in de brandende zon onafgedekt ligt) en kleding. Het is er heel erg groot. Na de centrale markt zijn we even wezen shoppen, totdat het te warm werd. We zijn toen bij de waterkant wat gaan drinken (en een patatje gegeten, wat lekker met dit weer!). Bij de waterkant stond ook een stroopwafel kraam, wat rook dat lekker! dus natuurlijk konden wij het niet laten om een stroopwafel pakje mee te nemen. Omdat het Valentijnsdag was kregen we ook nog stroopwafels in de vorm van een hartje cadeau, leuk, maar vooral erg lekker! Toen we thuis kwamen zaten er bloemen tussen de deur. Eerst dachten we dat ze van de huisbaas zouden zijn, maar toen ik het kaartje las bleken ze voor mij te zijn! Nick had helemaal vanuit Nederland geregeld dat er voor Valentijn een bloemetje werd bezorgd, erg leuk! We hebben er ook héél hard om kunnen lachen, want Nick bleek 15 rozen te hebben besteld en het waren welgeteld 3 takjes chrysanten en 3 takjes varen (drie keer raden hoeveel hij hiervoor heeft betaald, hahaha), maar dat maakte niet uit, het was erg leuk! 'S avonds is Iris bij ons langs geweest om een spelletje te spelen, erg gezellig.

Zondag (dag 8).
Zondagochtend hadden we al om 9 uur afgesproken met de Nederlandse buurvrouw van Sarah, die hier ook voor een maand is. Zij is van Surinaamse afkomst en heeft hier ook gewoond. Samen met een vriendin van haar zijn we eerst naar de Javaanse markt geweest, erg leuk om een keer te zien! Omdat zij alle gerechten, groenten en snacks kennen die daar verkocht werden, leerden wij meteen veel gerechten. Ook hebben we veel geproefd en hebben we nog een goed gevulde koelkast. Erg lekker allemaal, behalve de roze kokospannenkoek, dat is niet mijn favoriet geworden. Vervolgens zijn we doorgefietst naar de zondagmarkt bij de 'Tulip', een supermarkt met Nederlandse producten. Ook hier kregen we uitleg van Ria (de buurvrouw) en haar vriendin. We hebben ook kokosnoten sap gedronken uit een kokosnoot en deze uitgelepeld, best lekker!

Vervolgens zijn we samen met Ria naar Fort Zeelandia gegaan, voor een rondleiding. Erg interessant en leuk was het. Na de rondleiding zijn we nog bij Zus & Zo op het terras gaan zitten en hebben we pannenkoeken gegeten.

Na deze drukke zondag zijn we vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag moesten we weer vroeg naar stage.

Maandag (dag 9).
YESYESYES! Na de toch wel tegenvaller van donderdag op mijn stage, was deze dag wel heel erg leuk! Mijn mentor was er namelijk niet, ze was op cursus, dus mocht ik de hele dag alleen voor de klas staan. Dat hoorde ik welgeteld een kwartier tot 10 minuten voordat de lessen gingen beginnen, dus voorbereiden kon niet. Ik vond het best spannend, omdat mijn manier van lesgeven toch wel erg verschilt. Ik was bang dat ik het 'overwicht' niet zou hebben, maar dat viel reuze mee.
Ik ben meteen begonnen met een beloningssysteem, waar de kinderen erg fanatiek in waren: het bloemetjes systeem. Als het bloemetje aan het einde van de dag compleet was mochten zij een spelletje doen. We zijn de ochtend zoals elke morgen begonnen bij het vlaghijsen. Daarna moesten we in de klas bidden, maar het gebed kan ik nog niet uit mijn hoofd. Gelukkig konden de kinderen dat wel en hielpen ze mij erbij. Daarna moesten ze naar de bibliotheek. Er bleven een paar kinderen bij mij in de klas die hun boek waren vergeten, maar omdat er hier geen 'extra' of 'klaar' werk bestaat hadden zij niets te doen. Dus heb ik ze maar meteen mijn favoriete spelletje aan geleerd: commando pinkelen. Ze waren meteen enthousiast. Nadat de klas terug was ben ik begonnen met een taalles. Dit ging erg goed! Ik kon onwijs van deze les genieten, ze deden wat ik wilde, en daarbij hoefde ik alleen maar het krijtje in mijn handen te houden om een bloemblaadje te tekenen. Vervolgens hebben we geschreven, dit doen ze hier elke dag. Een kind trekt bij de schrijfles woord voor woord de zin over op het bord, de andere kinderen steken hun vinger in de lucht en doen de beweging mee. Daarna schrijven ze de zin 6 keer op in hun schrift. Nadat dit gedaan was ben ik begonnen met de rekenles, ook hierbij waren ze lekker aan het werk! Tijdens de pauze krijgen de kinderen pap, met behulp van de kinderen weet ik ook hoe ik dit moet verdelen :-). Na de pauze hebben de kinderen rekenen afgemaakt en hebben ze gelezen. Daarna had ik nog bijna een uur, ja jullie lezen het goed: een uur! over, want ik had het hele programma af, dat gebeurt mij in Nederland nou nooit ;-). Omdat het zo'n gezellige dag was geweest hebben we dit uur maar opgevuld met spelletjes. Klaarwerk of extra werk is hier niet, en ze hadden zelfs al getekend in hun tekenschrift, dus ik kon niets anders bedenken. We hebben commando pinkelen gedaan, 'stilsluipen', 'black magic' en 'juffen (met een verboden tafel, toch nog leerzaam!) gedaan. Aan het einde van de dag moest er natuurlijk nog gebeden worden, maar ook daar hielpen de kinderen bij. De directeur kwam nog even de klas in lopen en gaf de klas én mij een compliment, omdat het zo rustig was geweest en zo goed was gegaan (rust vinden zij hier erg belangrijk, al is het nooit stil) erg leuk! Daarna gingen de kinderen naar huis of naar de 'naschoolse'. Er kwam meteen een oma naar mij toe om te vertellen dat haar kleinzoon zo ontzettend enthousiast was en dat ze mij een 'aanwinst voor de school' vond, erg leuk om te horen.

Dinsdag (dag 10).
Vandaag hoopte ik natuurlijk op weer zo'n leuke stagedag! En jahoor, de leerkracht van de andere groep 4 was ziek, dus daar ging de juf van mijn klas lesgeven, dus stond ik bijna de hele dag alleen, ze liep wel in en uit want de tussendeur tussen de groepen staat wel open. Ook vandaag was het een leuke dag, al merk ik wel dat de kinderen erg gewent zijn aan stemverheffingen en dat ik dit ook moet doen om de aandacht te krijgen, dat is wel vermoeiend. Hopelijk wennen ze binnenkort aan mijn manier van lesgeven en gaat dat wat makkelijker. Verder is het ook wel lastig dat het nooit helemaal stil is. De klaslokalen van de hele school zijn open, zonder ramen. Als mijn klas dan stil aan het werk is, hoor je een andere klas zingen of praten. Bovendien praten de kinderen niet zo hard en hebben ze voor mij een ander accent, waardoor het soms lastig te verstaan is, maar dat komt vast goed. Ik vond het in ieder geval twee leuke stagedagen en heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen!
Aan het einde van de ochtend kwam er een moeder naar mij toe om te vertellen dat haar zoon zo enthousiast was thuisgekomen, want ze hadden veel spelletjes gespeeld. Ze vertelde dat zij het erg leuk vond, want ze vond dat kinderen hier te weinig 'kind' mogen zijn. Ze was erg blij dat ik in de klas was gekomen :)

In de middag hadden we afgesproken met drie meiden die we kenden van de Suriname-dag op de Marnix in Nederland, daar hebben we wat meegedronken bij 't Vat, was erg gezellig. Op de terugweg hebben we nog Rotti aangehaald zodat we niet hoefden te koken, lekker!

Heel veel liefs uit het warme Suriname,
Chantalle

  • 18 Februari 2015 - 17:37

    Gery:

    Wat een leuk verslag, goed dat zij ook al ontdekt hebben dat je een super juf bent. Nou niet daar blijven hoor

  • 18 Februari 2015 - 19:55

    Heleen:

    Wat een leuke verslagen om te lezen! Wat knap hoe je alles oppakt en doet!
    Heel veel plezier en succes!

  • 18 Februari 2015 - 21:57

    Emmy:

    LEuk verhaal! Lieve vriend heb jij hoor! Blijf maar lekker jezelf met lesgeven, dan gaat het wel goed komen. Succes en veel plezier!

  • 20 Februari 2015 - 10:09

    Wilco En Ria:

    Zou je daar niet willen blijven, wonen en werken? Lekker warm.
    Erg leuk om je verhalen te lezen. Wel leuk om het verschil op de scholen hier en daar te ervaren. Groeten.

  • 20 Februari 2015 - 22:42

    Joke Van Vliet:

    Leuk om te lezen Chantalle. Geniet ervan.

  • 25 Februari 2015 - 13:44

    Nadieh:

    Zo leuk om te lezen, en echt knap hoe je alles zo zelfstandig aanpakt als je zo snel al alleen voor de klas staat, trots op je! xx

  • 25 Februari 2015 - 16:41

    Els:

    Eindelijk tijd om je reisverhaal verder te lezen!! De kids boffen maar met jou als juf. Heerlijk dat ze zo van jou genieten en jij van hen. En al dingen die je eromheen doet klinken ook heel leuk! Super dat we zo mee kunnen genieten! Dikke X Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantalle

Van 7 februari tot 26 april loop ik stage in Suriname. Op 26 april vertrekken we naar Curacao om daar nog 10 dagen vakantie te vieren. Via deze blog hou ik jullie op de hoogte van onze avonturen.

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 8380

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 26 April 2015

Stage in Suriname!

Landen bezocht: