Verrassing & meer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantalle Timmer - WaarBenJij.nu Verrassing & meer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantalle Timmer - WaarBenJij.nu

Verrassing & meer

Door: chantalle

Blijf op de hoogte en volg Chantalle

26 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi Allemaal!

Jullie hebben er lang om moeten wachten, maar hier dan toch (eindelijk!) een nieuw reisverslag. Even denken waar ik ook al weer gebleven was (en wat er ondertussen allemaal gebeurd is!)

Ik was volgens mij gebleven bij het feit dat ik een weekend zou gaan studeren. Juist.. dat is niet zo goed gelukt!

zaterdag 14 maart
Deze ochtend heb ik toch (echt waar!) even gestudeerd. Die middag ben ik samen met Eline naar Torarica gegaan en hebben we lekker aan het zwembad gelegen. Daar besloten we maar eens een cocktail uit te proberen. Wij drinken allebei bijna nooit alcohol en waren toch wel benieuwd of dat lekker zou zijn. We besloten 'Swimmingpool' te bestellen. Samen deelden we een cocktail, en het was best lekker! Maar allebei hadden we hier wel genoeg aan, alcohol komt toch snel aan in deze hitte! Maar toen we hem ophalen kwam de ober aan met nog zo'n zelfde cocktail. Van 2 jongens verderop. Oeps.. toch maar uit beleefdheid met lange tanden ook die cocktail opgedronken. Daarna kwam de jongens natuurlijk naar ons toe om in hun beste Engels (echt waar, dat was nog slechter dan de mijne, terwijl ik dacht dat het niet slechter kon!) te vragen of we mee uitgingen. Maar toen we vriendelijk bedankten gingen ze ook weg. Toen we thuis kwamen (Eline bleef slapen want Sarah was op trip) hadden we geen stroom. Uiteindelijk samen met de moeder van de huisbaas de stoppen staan vervangen (Jaja, weer wat geleerd!) en uiteindelijk hadden we de goede stop te pakken! Daarna nog even gezellig gegeten en een spelletje gedaan.

Zondag 15 maart
Eigenlijk zouden we elke zondag naar de Tourtoinne markt gaan voor goedkope groentes. Maar deze ochtend had ik hier echt geen zin in. Eline ging al op tijd naar huis en ik had net alle motivatie bijeengeraapt en mijn laptop opgestart om een dagje echt te gaan studeren, toen de bel bij het hek ging. Uiteraard deed ik niet open, na mijn ervaringen met die zwerver. Er werd nog een paar keer gebeld en nog steeds was ik niet van plan om het hek open te doen. Toen werd ik opeens door Natalie gebeld. Die heb ik niet opgenomen, ik dacht dat het een foutje was en dat zou haar een hoop geld kosten haha (jullie betalen 2 euro per minuut om mij te bereiken). Toen belde Daan ook en heb ik toch maar opgenomen. Wat bleek? Ze stonden bij mij voor de deur! Ik geloofde daar natuurlijk niets van en keek eerst maar even naar buiten. Daar stonden ze toch echt. Wat een verrassing! Dat hadden ze echt goed geheim gehouden. Ze waren eerst een week op Curacao geweest en kwamen nu een week om mij op te zoeken in Suriname. Echt heel erg leuk!
Jullie begrijpen vast dat het de perfecte reden was om mijn laptop weer op te bergen en er een dagje op uit te gaan! We zijn eerst een fiets gaan huren voor hun, en vervolgens door de stad gaan fietsen. We zijn naar het I love Su monument gefietst, de palmentuin, ik heb Torarica en het presidentieel paleis laten zien. Vervolgens zijn we gaan lunchen bij Zus & Zo en zijn we naar de dierentuin gegaan. De dierentuin stelde best veel voor, voor een tropische dierentuin moet ik zeggen! Daar zagen we niet alleen apen in kooien, maar ook toevallig een wilde aap. Het was een erg gezellig dagje!

Maandag 16 maart.
Vandaag moest ik natuurlijk wel gewoon naar stage. Ik heb vandaag met de kinderen de schildpadden opgehangen. Ieder kind heeft een eigen schildpad met 10 vakjes erop (voor elke tafel één). Als ze de tafel op volgorde kunnen verdienen ze één sticker in het vakje en als ze hem ook door elkaar kunnen verdienen ze er nog één. De kinderen waren onwijs enthousiast! Ik werd de hele dag gevraagd of ze nu éindelijk die tafels mochten opzeggen. Aan het einde van de dag duizelden al die tafels mij, en had ik nog niet eens de helft van de kinderen kunnen overhoren haha.
Die avond ben ik met Sarah, Daan & Natalie bij het Vat gaan eten. Heerlijk & gezellig! Daarna ging Sarah naar Salsa les en zijn Daan & Natalie met mij mee naar huis gegaan en hebben we spelletjes gespeeld.

Dinsdag 17 maart.
Weer een dagje stage! Toen ik het schoolplein opreed stond er al een groepje kinderen om mij heen te springen of ik vandaag weer de tafels ging overhoren. Ook de kinderen die gister overhoord waren wilde heel graag nog een keer, want ze hadden thuis geoefend. Erg leuk!
Die avond zijn we met Ron & Frank, onze begeleiders/leraren uit Nederland, uiteten gegaan bij Blauwgrond. Hier was de hele groep. Erg gezellig en lekker gegeten. Vandaag waren Daan & Natalie naar Brownsberg, dus heb ik ze een dagje niet gezien.

Woensdag 18 maart
Vandaag kwamen Ron & Frank bij mij een les bekijken. Hier heb ik weer een coöperatieve werkvorm ingezet en dat ging best goed! Alleen verliep de rest van de les moeizaam (zoals op de dagen waarop het minder gaat, er zijn ook goede dagen hoor!), wat opzich wel fijn was, want nu kreeg ik wel feedback die mij hopelijk hiermee verder helpt, maar aan de andere kant wil je natuurlijk het liefst een les laten zien die perfect verliep.
Toen ik thuis kwam na deze toch wel zware stagedag hadden we nergens stroom. Dit keer geen kwestie van het vervangen van stoppen, maar er werd 'gewerkt' aan de stroom volgens onze huisbaas. Dus heb ik gauw de inhoud van de vriezer en de koelkast ingeladen om vervolgens alles bij Eline in de koelkast/vriezer te stoppen. Vervolgens ben ik met Eline bij Torarica gaan sporten, heerlijk! Sarah ging ook even mee, maar heeft toegekeken want die heeft geen abonnement. Daarna zijn we gauw naar huis gefietst en deed gelukkig het stroom het weer.
We zijn Roti gaan koken en Eline, Iris, Natalie & Daan aten gezellig mee. Dat was een gezellig boel! Daarna ben ik met Natalie & Daan meegegaan naar hun hotel. Wat kan je genieten van Luxe in zo'n hotel! Eerst lekker uitgebreid onder de douche gestaan (waarbij je niet eerst de hele douche hoeft te checken op enge beesten!) en daarna heerlijk geslapen.

Donderdag 19 maart
Vandaag moest ik eigenlijk stagelopen, maar ik had een dagje vrij gevraagd. Met Daan & Natalie vertrok ik al vroeg, lees: kwart over 6, naar Berg & Dal. Eenmaal daar aangekomen hebben we eerst een tijdje rondgelopen en koffie gedronken. Daarna zijn we met de boot naar het Adventure Centre gebracht. Na een tijdje zonnen zijn we gaan kajakken in de Suriname rivier. Dit was erg leuk en mooi! Verderop hoorden we dat het keihard regen en die regen zagen we op de rivier dichter bij komen totdat.. we er zelf natuurlijk midden in zaten! Maar het had ook wel wat hoor, zo'n tropische regenbui midden op de Suriname rivier. Helemaal doorweekt kwamen we weer aan bij Berg & Dal. Daarna zijn we gaan Tokkelen. Dit had ik al een keer gedaan met de trip naar Brownsberg, maar het was weer ontzettend gaaf & genieten. Het laatste traject zijn Daan & ik zelfs op zijn kop gegaan, echt gaaf. Daarna zijn we nog gaan zwemmen in de Suriname rivier en gaan zonnen.

Vrijdag 20 maart 2015
Vandaag ben ik met Natalie en Daan eerst 's ochtends naar mijn stage gegaan. Ik heb even de school laten zien, mijn klas en ze voorgesteld aan mijn mentor. We hebben ook nog de vlaggenparade gekeken. Daarna zijn we vertrokken naar Peperpot. We namen een bootje op de Waterkant en onze rasechte toerist Daan liet zich daar natuurlijk oplichtten door 30 SRD te moeten betalen om naar de overkant te gaan. Bij Peperpot aangekomen bekende hij ook nog (goudeerlijk) dat hij geen student was dus moest hij 18 SRD betalen, terwijl Natalie en ik voor het studententarief van 6 SRD naar binnen mochten, haha. Eenmaal in Peperpot zagen we meteen een aap in een struik bij de ingang, dat was wel erg snel! Daarna hebben we nog een hoop apen gezien, ook met jonkies en ook een aantal hagedissen. Vervolgens zijn we weer terug gaan fietsen en deze keer heb ik even aan Daan laten zien hoe je dat moet aanpakken, zonder dat je opgelicht wordt, haha. Na een flinke discussie vaarde hij ons toch voor de normale prijs van 20 SRD naar de overkant (met dank aan een goudeerlijke mevrouw die zei dat ze nog geen uur zat te wachten, terwijl de bootsman dat beweerde en dat zij ook altijd 20 SRD betaalde). Daarna zijn we bij Zus & Zo gaan lunchen en 'S avonds zouden we naar 't Vat gaan. Uiteindelijk kwamen Daan & Natalie niet meer maar hebben Sarah en ik nog wel een gezellige avond gehad.

Zaterdag 21 maart 2015.
Vandaag kwamen Daan & Natalie naar ons toe nadat ze het hotel uit moesten. We zijn nog even gaan lunchen op de tourtoinnelaan en hebben daarna nog een spelletje gedaan. Daarna was het al weer tijd om afscheid te nemen, na een week die voorbij was gevolgen!
De rest van dit weekend ben ik gaan studeren en heb ik geloof ik niet zo veel bijzonders gedaan.

Maandag 23maart 2015.
Weer een dagje stage! Vandaag moest ik voor mijn onderzoek 'betrokkenheid' observeren in de klas, als mijn mentor lesgaf. Ik wist natuurlijk al dat de betrokkenheid niet erg hoog was, maar toen ik gericht ging kijken en de observatieformulieren invulde, dacht ik, ze gaan in Nederland nooit geloven dat het zo laag is! Dus heb ik ook maar wat foto's gemaakt als bewijs. Ik heb foto's gemaakt van onderuitgezakte kinderen, die op hun armen steunden en zelfs van een kind dat (echt waar!) aan het slapen was op zijn tafel. Verder waren ze natuurlijk weer aan het rondspringen of ze nu ein-de-lijk de tafels mochten opzeggen, dus dat heb ik tussen al die formuleren door ook nog gedaan.

Dinsdag 24 & woensdag 25 maart.
Laten we zeggen, als samenvatting van deze twee dagen, dat ik nu weet wat handelingsverlegenheid betekent (weer wat geleerd, nee grapje, zo voelde dat niet!). Dinsdag en woensdag stond ik weer (onvoorbereid) alleen voor de klas, omdat de leerkracht van de andere groep (al weer) ziek was. Dat waren twee pittige dagen waarna ik helemaal uitgeblust thuis kwam. Laten we zeggen dat mijn stagedagen z'n ups en z'n downs hebben, dit waren er twee die wel heel erg down waren, op naar de ups!
Gisteravond toen ik thuis kwam van het sporten & zwemmen met Eline ben ik verrast door Nick & Sarah, met lieve briefjes op tafel en een lekkere chocoladereep in de koelkast, om mij op te vrolijken. Nou dat is ze gelukt! Super lief.

Donderdag 26 maart.
Vandaag ben ik vrij van stage en ben ik een dagje aan het studeren, en ook maar eens het beloofde reisverslag aan het schrijven! Ik heb heerlijk geslapen (lees van 9 uur tot 8.40 uur) dus ik kan er weer (met frisse moed) tegenaan!

Liefs,
Chantalle

  • 28 Maart 2015 - 00:39

    Joke Rollema:

    Lieve chantalle



    Erg leuk om je verslagen te lezen .

    Ik geniet er van

    Lieve groet van ons

    Chris en Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantalle

Van 7 februari tot 26 april loop ik stage in Suriname. Op 26 april vertrekken we naar Curacao om daar nog 10 dagen vakantie te vieren. Via deze blog hou ik jullie op de hoogte van onze avonturen.

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 8358

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 26 April 2015

Stage in Suriname!

Landen bezocht: