dag 16 t/m 25 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantalle Timmer - WaarBenJij.nu dag 16 t/m 25 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantalle Timmer - WaarBenJij.nu

dag 16 t/m 25

Door: chantalle

Blijf op de hoogte en volg Chantalle

04 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Na even wachten weer een nieuw reisverslag, ik heb weer een hoop (vooral leuke) dingen meegemaakt die ik met jullie wil delen!

Zondag (dag 16) hebben Sarah en ik lekker uitgeslapen nadat we erg moe waren van onze eerste 'trip'. Eenmaal uitgeslapen hebben we op de Tourtoinne markt flinke (budget) inkopen gedaan, zodat we genoeg groente hadden voor de hele week. Maar toch een hele opgave, als je géén idee hebt wát voor groente je dan koopt. Ook hebben we meteen wat fruit meegenomen. In totaal waren we rond de 40 SRD kwijt, omgerekend 10 euro. Eenmaal thuis hebben we (Ja echt waar!) wat aan ons onderzoek gedaan. Vervolgens zijn we met Ria uiteten geweest op blauwgrond. Dat was erg lekker en helemaal niet duur, ongeveer 5 euro? En we hadden zoveel over dat we nog mee naar huis hebben genomen en er nog een dag van hebben kunnen eten (dat is hier blijkbaar heel normaal).

Maandag 23 februari
Tja... om eerlijk te zijn heb ik geen idee meer wat ik op deze dag heb meegemaakt! dat heb je als een reisverslag even laat wachten. Ik heb deze dag wel een poging gedaan om hard te lopen. Omdat Nick zei dat 1 km makkelijk binnen 5 minuten moest kunnen, was ik fanatiek begonnen. iets te fanatiek, helaas haha.

Dinsdag 24 februari
Vandaag weer een dagje stage. Mijn eerst voorbereidde les heb ik vandaag gegeven, haha. De rest van de keren gaf ik ook bijna de hele dag les, maar dan kreeg ik het boek in mijn handen en moest ik het gaan doen. Nu dus voor het eerst goed voorbereid, en het ging top! Ik heb een spelletje met vermenigvuldigen gedaan, een soort 'kettingreactie' idee. Ze vonden het erg leuk, maar ook lastig. Mijn les ging top! Helaas eindigde deze dag met een (grote) domper. De juf van mijn klas moest om half 12 met haar man mee naar de dokter, dus moest ik (onverwachts) de dag afsluiten met nog 2 lessen. Dat ging niet zo soepel, zal ik maar zeggen. Wel balen dat je de dag met een niet zo goed gevoel afsluit, terwijl de les die je had voorbereid juist erg goed ging. Daarom ben ik maar even lekker gaan sporten bij Torrarica, dat zit op dezelfde straat als mijn school. Na gesport te hebben ben ik lekker het zwembad ingedoken, genieten! Die avond ben ik met Sarah en nog 3 meiden die we hier hebben leren kennen naar het NDP gegaan, een 'massameeting' voor NDP stemmers, de verkiezingsstrijd is hier losgebarsten. We hebben Boutersen gezien hoor! Er was een hoop muziek en er stonden wat kraampjes met bijvoorbeeld stroopwafels, mmm.

Woensdag 25 februari
Vandaag hadden we (ja alweer) een vrije dag, de dag van de revolutie was vandaag. We hebben deze dag goed besteed aan weer een dagje onderzoek. Toch gaat het studeren hier wel een stuk lastiger, we missen vooral een printer!

Donderdag 26 februari
Vandaag hadden we weer een dagje stage. Na stage hadden we afgesproken met Samantha, ze zat vorig jaar bij ons in de klas en is nu ook hier in Suriname voor stage. We hebben even met haar bijgekletst en Paramaribo laten zien. Toen we een simkaart voor haar gingen kopen bij de telefoonwinkel kwam er een straathond aangelopen. We zijn gauw naar binnen gevlucht, want die honden kunnen hondsdolheid hebben, gevaarlijk! Toen we buiten kwamen stond die hond nog steeds bij onze fietsen. Natuurlijk durfde ik niet naar mijn fiets te lopen maar onze held Sarah durfde mijn fiets wel van het slot te halen. Vervolgens sprong ik vlug op de fiets en... de hond zetten het op een rennen! Dus ik zette het op een fietsen! en nog harder, en nog harder. Helaas stopte hij niet. Helemaal bezweet kwam ik aan bij de Maritraîte hal, bij ons in de straat (zo'n 3/4 km verder). Ik ben met fiets en al het winkelcentrum in gefietst om de hond kwijt te raken. Gelukkig ging hij niet het winkelcentrum in. Na een hoop gevloek van de mensen die daar liepen en na het verhaal uitgelegd te hebben moest ik mijn fiets aan de vóórkant parkeren, waar de hond stond.. Toch maar op de hoek van de voorkant geparkeerd, en jahoor, daar was hij weer. We zijn gauw de telefoonwinkel ingevlucht en dachten dat we hem kwijt waren. Toen we de winkel uitkwamen zat de hond echter keurig voor onze fietsen te wachten en kwam hij wéér op ons af. Een vrouw van een kinderwinkel wilde hem wel voor ons wegjagen, maar ook die poging slaagde niet. Toen we bij een chinees boodschappen gingen doen ging hij keurig mee en zat hij keurig op de mat van de voordeur te wachten, tot wij naar buiten kwamen. Toen hebben we besloten rustig naar huis te fietsen, en de laatste paar honderd meter hard te racen, het elektronische hek open te drukken, naar binnen te vluchten en dicht te doen. Dat lukte! Inmiddels had ik het nummer van de hondenbrigade gevonden. Toen ik wilde bellen was de hond (gelukkig) verdwenen.

Die avond zijn we naar havanna gegaan, voor het eerst. We waren met een hoop meiden dus het was gezellig! De avond begint met tot een uur of 1 Salsa dansen, leuk om te zien! Daarna verandert de muziek.

Vrijdag 27 februari
Vandaag hebben we ons voorbereid op de eerste echte trip die we gaan maken, naar brownsberg! Ohja, en óók nog wat aan het onderzoek gedaan, goed bezig!

Zaterdag 28 februari
Vandaag was het zo ver! Op trip naar de Brownsberg. Rond kwart voor 8 verzamelde we bij 't Vat, en vertrokken we richting de Brownsberg. We stopten bij Berg & Dal en daar gingen we abseilen over de Suriname rivier! Dat was echt onwijs gaaf om te doen en echt genieten! Er waren 11 trajecten en één daarvan ging over de Suriname rivier, de rest door de jungle. Een onwijs gaaf uitzicht hadden we van 35 meter hoogte en het ging heel hard!

Daarna reden we door naar het brokopondo stuwmeer en vaarden we (nadat we een mege regenbui hadden afgewacht) in een bootje dat toch vrij lek was, naar een eiland. Dit stuwmeer ziet er wel gaaf uit, door de lage waterstand zag je alle bomen die daar oorspronkelijk stonden boven het water uitsteken. Eenmaal op het eiland zijn we lekker gaan zwemmen in het meer. Na een paar uurtjes zijn we terug gevaren en zijn we verder gaan rijden naar de Brownsberg. Onderaan de berg stond een bord: 10km: Toeteren. En dat deden we, de weg was slecht en de bus hobbelde heen en weer. Maar bovenal was de weg smal en konden auto's elkaar niet zien door de vele bochten. Daarom moest er getoeterd worden om andere auto's te waarschuwen dat wij eraan kwamen. Eenmaal daar aangekomen hingen we onze hangmatten op (want daar sliepen we in) in een verblijf zonder muren, alleen een dak. We hadden vanaf onze plek prachtig uitzicht op het stuwmeer. Na het eten zijn we een nachtwandeling gaan maken, opzoek naar dieren. Helaas kwamen we niet veel verder dan (hele grote!) kikkers en hagedissen. Daarna hebben we een tijd met iedereen bij het kampvuur gezeten, erg gezellig! Toen begon mijn eerste nacht in een hangmat, en dat viel reuze mee! Een nacht van 7 uur gemaakt, zonder wakker te worden tussendoor.

De volgende morgen werden we na het ontbijt geroepen door de beheerder, dat er brulapen dichtbij waren. We zijn gauw gaan kijken en hebben ze gezien, erg leuk! Vervolgens zijn we een jungle tocht gaan maken, wat is het daar mooi! Het had geregend waardoor het erg glad was in de jungle, dus we moesten goed oppassen waar we liepen. Het liep op sommige stukken erg stijl naar beneden, maar gelukkig kon je achter wortels e.d. steunen. Na een lange tocht door de jungle kwamen we aan bij de eerste waterval: de Irenewaterval. Wat gaaf! Het was echt mooi daar, midden in de jungle. Na daar lekker gedoucht te hebben zijn we weer terug gaan lopen. We werden nét voor de steilste beklimming achterna gezeten door een zwerm bijen, waardoor we super hard de berg op moesten rennen, dat was zwaar in de hitte! Helaas waren er 4 meiden uit onze groep geprikt. Na een flinke tocht zijn we ook nog naar de Leo-vallen gegaan, ook erg mooi! (zie foto's). Daarna zijn we teruggegaan naar ons 'huis' en hebben we alles klaargemaakt voor de terugreis. Eenmaal in Paramaribo zijn we gezellig met de hele groep uiteten gegaan. Het was een onwijs leuk weekend, we hebben erg genoten! We hadden ook een erg leuke gids.

Maandag 1 maart.
Tja, toch vroeg zo'n wekker om 6.15 uur na zo'n gaaf, maar ook vermoeiend, weekend! Vorige week heb ik gemaild naar iemand die vóór mij in deze klas had stagegelopen, om haar om tips te vragen. Die heb ik gehad! Erg fijn! Vandaag heb ik 3 lessen geven: lezen, taal en rekenen. In tegenstelling tot vorige week ging dit onwijs goed! Ik heb echt genoten van deze dag, ik had echt het gevoel dat ik op mijn manier en als mijzelf had lesgegeven, heerlijk! Ik kon met de kinderen lachen, kon ze met een grapje corrigeren en ze hebben ook nog hard gewerkt! Genieten dus. Ik had veel gehad aan de mail van de student die voor mij in de klas liep, zij vertelden bijvoorbeeld thuissituaties van kinderen en welke kinderen zij op een bepaalde manier begeleidde. Hier kon ik meteen op inspelen en dat gaf voldoening.

Dinsdag 3 maart
Vandaag had ik weer een dagje stage en.. weer genoten! ik heb het gevoel dat ik mijn draai gevonden heb. Ik heb ook (stiekem) erg hard moeten lachen toen er een grote kolonie van wel honderden mieren door de klas trok, van links bovenin de klas tocht rechts onderin de klas, over de boeken en de muur, allemaal keurig in een rij. Op dat moment was de muziekjuf les aan het geven (ja luxe hè die vakdocenten ;-)). Een jongetje dat net straf had gekregen en met zijn tafel in de hoek was gezet kreeg wel de volle laag van de mieren, want zijn tas hing tegen de muur en daar liepen alle mieren overeen. Maar zodra hij zijn mond hierover opentrok werd hij afgekapt, want hij had al genoeg gezegd. Dus ik heb hem maar even verlost van alle mieren op zijn tas, haha. Na een paar minuten was de kolonie mieren weggetrokken. Toch ben ik er niet gerust op want ze trokken allemaal rechts achterin de klas in de hoek van de muur... Lekker zo'n mierennest in je klaslokaal! haha.
Na stage had ik afgesproken met 4 studenten die we kennen van de Suriname-dag in Nederland, zij zijn afgelopen weekend aangekomen. We zijn gaan sporten en zwemmen bij Torrarica, en zij zijn ook lid geworden! Gezellig, nu hoef ik niet meer alleen :).

Zo, dat was een heel verhaal, waarin ik waarschijnlijk héél veel ben vergeten te vertellen. Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden en ik ga proberen wat mooie (jaloersmakende) foto's bij dit reisverslag te zetten.

Liefs!
Chantalle




  • 04 Maart 2015 - 07:03

    Els:

    Weer met veel plezier meegereisd met jou! Zo heerlijk om te weten dat je zo geniet! En die kinderen boffen maar met jou als juf. Je foto's heb ik gisteren op het digibord gebruikt voor natuniek: klimaten. Vonden de kinderen heel leuk en je moet de groeten hebben van heel groep 7. veel plezier X

  • 04 Maart 2015 - 10:28

    Chris En Joke:

    Lieve. Chantelle

    Wat fijn voor je dat je zo geniet ,ik geniet van jou verhalen hoor ik blijf je volgen .

    Gr Joke Rollema

  • 04 Maart 2015 - 12:58

    Frank:

    Hey,

    Goed bezig! leuk om te lezen. veel plezier nog!

  • 04 Maart 2015 - 13:42

    Margo De Bree:

    Hoi Chantalle, heb met veel plezier je avontuur in de jungle gelezen. Wat een fantastische trip. Heel bijzonder om zoiets mee te maken. Het doet me goed om te lezen dat je het naar je zin hebt op school. De kindertjes boffen maar met zo'n lieve juf. Geniet er van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantalle

Van 7 februari tot 26 april loop ik stage in Suriname. Op 26 april vertrekken we naar Curacao om daar nog 10 dagen vakantie te vieren. Via deze blog hou ik jullie op de hoogte van onze avonturen.

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 8360

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 26 April 2015

Stage in Suriname!

Landen bezocht: