cultuurshock! dag 4, 5 en 6. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantalle Timmer - WaarBenJij.nu cultuurshock! dag 4, 5 en 6. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantalle Timmer - WaarBenJij.nu

cultuurshock! dag 4, 5 en 6.

Door: Chantalle

Blijf op de hoogte en volg Chantalle

13 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi Allemaal!

Weer een nieuw reisverslag, ik ben goed bezig met mijn voornemen om de blog goed bij te houden.

Woensdagavond zijn Sarah en ik nog een rondje gaan hardlopen in het cultuurpark, heerlijk om weer te sporten! S 'avonds zijn we naar een waterpolo training gegaan, Sarah zit op waterpolo en wilde graag dat ik mee ging. De taxi chauffeur bracht ons alleen naar het verkeerde zwembad, waardoor we er een beetje te laat waren. Iris was er al (een student geneeskunde die we hier hebben ontmoet en ook mee ging). Het waterpoloteam bestond uit allemaal Surinaamse mannen. Ik had meer moeite met het boven blijven (zwemmen is niet m'n beste sport haha), waardoor ik de bal bijna niet heb aangeraakt haha. Maar voor één keer was het wel leuk om te doen. Daarna zijn we gauw ons bed in gedoken, want de volgende ochtend moesten we al vroeg naar stage.

Dag 5: de eerste stagedag.
Deze ochtend ging de wekker al vroeg, rond een uur of 6, want vandaag zouden we voor het eerst gaan stagelopen, spannend! Op mijn school aangekomen werd ik voorgesteld aan de juf van de groep (groep 4). In mijn klas zitten 24 (als ik goed geteld heb) kinderen. Het klaslokaal is kaal en heeft een betonnen vloer. Er zitten alleen roosters voor het raam, maar er zit geen glas in, dat scheelt, het waait lekker door! Al meteen viel mij op dat de kinderen allemaal klusjes hadden en daar druk mee bezig waren. Daarna werd gebeld voor de vlaggenparade, alle klassen gaan keurig twee aan twee op hun plaats staan rondom de vlaggenmast (zo keurig in de rij staan en de hele school zó stil, daar kunnen de Nederlandse kinderen nog wat van leren ;-) ). Dan wordt de vlag gehesen en het volkslied gezongen, nog even oefenen hoor! Vervolgens werden er een paar gebeden gedaan en een lied gezongen. De school heeft rond de 400 kinderen, maar een microfoon heeft de leerkracht niet nodig, want het was doodstil. Daarna gingen alle groepen naar hun eigen klas.
Eenmaal in mijn eigen klas keek ik een dagje mee met mijn mentor. Ik wist dat het onderwijs hier heel anders was, maar hier kreeg ik toch een mega cultuurshock te verwerken! Tja, ik mag op internet geen dingen schrijven die de school kunnen schaden, dus ik schrijf het hier niet op. Je kan natuurlijk altijd appen, e-mailen of skypen, dan kan ik het vertellen ;-).

Maar er zijn ook positieve dingen hoor! Ze hebben bijvoorbeeld precies dezelfde methodes als in Nederland alleen dan de Surinaamse versie, Wereld in getallen heet hier 'plezier in rekenen' waarin geen euro's maar Surinaamse dollars staan enzo. Dat is erg fijn! Ook zijn de leerkrachten naar mij toe erg aardig. Er loopt ook een Belgisch meisje bij mij op school stage, zij is erg aardig! Samen zijn we na school een carnaval pak gaan kopen, voor 10 SRD (iets meer als 2,50 euro) had ik een indianenpak gekocht. Daarna ben ik naar huis gegaan. Vervolgens ben ik met Sarah weer naar de winkel gegaan om ook een carnavalspak te kopen. Daarna zijn we op bezoek gegaan bij de Nederlandse buren van Sarah, zij zijn ook in Suriname en hadden onze telefoons meegenomen vanuit Nederland (die waren we vergeten). Het was erg gezellig!

Dag 6
Vandaag was het carnaval op stage. Samen met Melanie, de Belgische student, ben ik naar stage gefietst. Daar aangekomen waren nog niet alle leerkrachten om kwart voor 8 aanwezig op school (het tijdstip dat we normaal beginnen). Om kwart over 8 waren alle leerkrachten er (pas) en werd er gebeld voor de vlaggenparade. Alle kinderen waren erg leuk verkleed. Daarna gingen alle kinderen naar de klas. Daar zaten ze tot een uur of 10 en hadden ze niets doen, want de leerkrachten gingen de kraampjes opzetten voor de 'snoeppauze' daar kunnen de kinderen tegen betaling eten, limonade, schmink, henna, nagellak, ijs e.d. halen. De opbrengst gaat naar de school om materialen e.d. van te kopen. Daarna liepen alle kinderen over het plein en mochten kopen wat ze wilden en spelen. Dat was erg leuk om te zien, genieten! De kinderen zijn trouwens ook erg lief, maar ik heb wel moeite met hun verstaan.

Daarna ben ik weer met Melanie naar huis gefietst en heb ik in ons huis een hoop opgeruimd en wassen gedraaid. Sarah en ik hebben samen nog wat boodschappen gedaan. Ohja! goed nieuws: de eigenaar kwam nog een muskietennet ophangen, nu kan ik in een eigen bed slapen, is wel fijn met die warmte! :). Voor het avondeten ben ik nog even gaan hardlopen, heerlijk om weer even te sporten. Vanavond willen we nog naar 't Vat, een café hier in de stad dat leuk schijnt te zijn op vrijdagavond, ik ben benieuwd!

Liefs uit Suriname!
Chantalle


  • 14 Februari 2015 - 15:38

    Anneke Nieman-Dijk:

    Hoi Chantalle,
    Leuk om je zo te volgen tijdens je stage.
    Je schrijft leuk!!!!
    Veel plezier en lekker genieten van alles wat je meemaakt!
    Ook ik heb een aantal (vakantie) reisverslagen op wbj.nu staan....leuk om te doen hé.
    Ben ook erg benieuwd naar foto's uit Suriname.
    groetjes......
    oja.....
    Sven Kramer is net Wereldkampioen geworden op de 5km (6.09.65)

  • 14 Februari 2015 - 23:20

    Carla:

    Stoer van je! Ik vind het heel leuk om met je mee te kunnen lezen!
    Lieve groet uit Breukelen! Carla.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantalle

Van 7 februari tot 26 april loop ik stage in Suriname. Op 26 april vertrekken we naar Curacao om daar nog 10 dagen vakantie te vieren. Via deze blog hou ik jullie op de hoogte van onze avonturen.

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 8368

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 26 April 2015

Stage in Suriname!

Landen bezocht: